پرستاری از سالمند ویلچری در منزل
نوشته شده توسط : mahchehregan

 

همه ما از سختی ها و زحمات کار یک پرستار مطلع هستیم. حالا اگر این خدمت رسانی توسط یک پرستار سالمند ویلچری ارائه گردد این سختی کمی بیشتر است. خدمت کردن به عزیز سالمندی که توانایی حرکتی کمی دارد به کمک پرستار امکان پذیر است او می تواند با تکیه دادن و یا گرفتن دست فرد سالمند به این عزیزان در حرکت کردن و جا به جایی کمک رسانی کنند. اما سالمند عزیزی که توانایی حرکتی خود را از دست داده حالا به هر دلیلی همانند سالمندی که دچار سکته مغزی شده است برای جا به جایی و حرکت از صندلی چرخ دار استفاده می کند.
سالمندی که در منزل قرار دارد و با افراد زیادی در ارتباط نیست به مرور زمان دچار افسردگی می شود. با به خدمت گرفتن یک پرستار در منزل و استفاده از خدماتی همچون ارتباط برقرار کردن با عزیز سالمند و انجام تمامی خدمات همانند ماساژ، تعویض لباس، اهمیت دادن به تمامی نکات پزشکی مانند به موقع دادن داروهای فرد و درمان های تغذیه ای که مناسب حال بیمار و فرد سالمند است.

پرستاری از سالمند ویلچری در منزل
چالش های سالمند ویلچری

عدم توانایی حرکتی در سالمندان می‌تواند در نتیجه ضربه یا آسیب جسمی یا وضعیت پزشکی آن‌ها باشد. در بعضی از سالمندان این ناتوانی ممکن است، ناشی از وضعیت سلامت روانی سالمند نیز باشد.

علت ناتوانی در تحرک با هر منشأیی که باشد، چالش‌های جسمی و روانی قابل‌توجهی برای سالمند ویلچری به همراه دارد. این چالش‌ها عمدتاً در ارتباط با نیازهای روزمره سالمند یا در ارتباط با سلامت فردی او قابل بررسی هستند. چالش‌‌های مرتبط با وضعیت سلامتی سالمند عبارتند از:

مشکلات هاضمه: به‌دلیل عدم تحرک، سالمند معمولاً دچار یبوست می‌شود.
مشکلات اسکلتی – ماهیچه‌ای: ماهیچه‌ها، مفاصل و استخوان‌ها در نتیجه عدم تحرک تحلیل می‌روند و ممکن است، به‌دلیل کاهش کلسیم، فرد در معرض شکستگی و پوکی استخوان قرار بگیرد.
کاهش ظرفیت دستگاه تنفسی: ظرفیت عملکردی قلب و ریه‌ها در نتیجه بی‌تحرکی، به‌طرز چشمگیری کاهش می‌یابد.
مشکلات پوستی: در نتیجه عدم تحرک، فرد سالمند در معرض آسیب‌های پوستی جدی و مواردی مانند زخم بستر قرار می‌گیرد.

چالش‌های روزمره سالمندان ویلچری مربوط به مواردی است که برای بسیاری از افراد عادی به عنوان الزامات زندگی شناخته می‌شوند، اما برای این افراد باعث مشکل و سختی می‌شوند. برخی از این چالش‌ها عبارتند از:
- دشواری دسترسی و استفاده از وسایل ضروری منزل مانند اجاق‌ گاز، کابینت‌ها، سینک ظرفشویی و سایر تجهیزاتی که مرتفع هستند یا در ارتفاع قرار دارند.
- عدم دسترسی به مکان‌هایی که با پله از سایر بخش‌ها مجزا شده‌اند.
- احتمال بروز خطر در هنگام کار کردن با وسایلی نظیر اجاق‌گاز
- دشواری در حرکت با ویلچر در مکان‌هایی که کف ناهموار، غیرمسطح یا لغزنده دارند.
- مشکلاتی که در تردد در خیابان‌های شلوغ و پر ازدحام به وجود می‌آیند.
- خطراتی که با رد شدن از خیابان‌ها بدون همراهی فرد دیگر همراه است.
- احتمال ایجاد مزاحمت در محیط‌های عمومی، از سوی افراد فرصت‌طلب در صورت عدم همراهی فردی دیگر کنار سالمند ویلچری
- دشواری در استفاده از وسایل نقلیه عمومی، درصورتی‌که تمهیداتی برای استفاده افراد معلول از این وسایل لحاظ نشده باشد.


خدمات پرستاری و نگهداری از سالمندان ویلچری در منزل

پرستاری از سالمند ویلچری در منزل
مراقبت از سالمند ویلچری care Wheelchair Tips for Seniors زندگی با معلولیت و نشستن روی صندلی چرخدار به این معنی است که سالمند شما مجبور شده است تغییراتی را در سبک زندگی خود ایجاد کند، اما همچنان می تواند فعال بماند و از زندگی خود لذت ببرد. با توجه به نکات بالا در مورد صندلی چرخدار (ویلچر) و یک نگرش مثبت، سالمند شما می تواند به این نتیجه برسد که با معلولیت به جای اینکه انگیزه خود را از دست بدهد و نا امید شود، می تواند پیشرفت کرد!

پرستار سالمند مخصوصا پرستاری از سالمند ویلچری، در زمان های مختلف سخت و طاقت فرسا بوده و برای افرادی که تجربه انجام این کار را نداشته باشند مشکل ساز است مشکلات از جمله گذاشتن سالمند روی ویلچر و مشکلاتی همانند آن، برای همین خدمات پرستاری چتر فیروزه ای برای شما کادری با تجربه و آموزش دیده در نظر گرفته که میتوانند از سالمند شما نگهداری کنند و شما به کارهای خود رسیدگی کنید.


وظایف پرستار سالمند ویلچری

بعضی از سالمندان ویلچری برای انجام امور روزانه خود نیاز به کمک مراقب یا پرستار دارند و تمایلی به حضور در اجتماع حتی برای انجام بعضی از امور جزئی را ندارند. برای مثال، ممکن است سالمند ترجیح دهد به جای رفتن به آرایشگاه، در خانه موهای خود را اصلاح کند. به ‌این ‌‌ترتیب ضروری است حوزه وظایف پرستار سالمند ویلچری در همان ابتدا مشخص شود.

پرستاری از سالمند ویلچری در منزل

به ‌طور کلی، نگهداری از سالمند فلج می‌تواند شامل تمام یا قسمتی از موارد زیر باشد:

رسیدگی به امور بهداشتی و پیرایشی سالمند: در این حوزه وظایف پرستار پس از توافق با کارفرما شامل استحمام، تعویض یا پوشاندن البسه، کوتاه‌کردن ناخن‌ها، اصلاح مو و صورت و در‌صورت عدم تحرک مطلق، مسواک کردن دندان‌های سالمند می‌شود.
اتخاذ اقدامات لازم برای پیشگیری از ابتلا سالمند بدون تحرک به زخم ‌بستر: پرستار به ‌این ‌منظور می‌بایست، هر دو یا چند ساعت بیمار را در تخت یا بستر خود جا‌به‌جا کند و مرتب پاشنه‌ها، لگن و دنبالچه را برای شناسایی زودهنگام نشانه‌های زخم‌بستر، مورد بررسی قرار دهد.
در سالمندانی که آسیب‌های جسمی دیگری نیز دارند، جا‌به‌جایی غیراصولی به وخامت اوضاع سالمند می‌انجامد ریسک نکنید و این ‌کار را بر ‌عهده پرستار بگذارید.

غذا دادن به سالمند طبق رژیم غذایی سالم: یکی از اصلی‌ترین وظایف پرستار سالمند فلج تهیه غذای مناسب برای فرد است؛ چراکه سالمند بدون تحرک، خود، قادر به تأمین غذای خویش نیست. پرستار با دانش کامل بر رژیم‌غذایی ضروری سالمند ویلچری، اقدام به تهیه غذاهایی می‌‌کند که یبوست او را تشدید نکند. همچنین پرستار، به سالمند از نظر آلرژی به غذای خاص یا بروز هر امر غیرعادی پس از غذای به ‌خصوص توجه می‌کند.
پیگیری مراقبت‌های درمانی و دارویی: به‌ این ‌منظور پرستار وضعیت بالینی سالمند را مرتب بررسی می‌کند. بررسی قند و فشارخون سالمند، تزریق انسولین، خوراندن یا تزریق به‌ موقع داروها، تعویض سوند و سرم از جمله وظایف پرستار در نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل است.
همدلی با سالمند و شکیبایی در رسیدگی به امور او: اگرچه این مسئله بیش از آنکه وظیفه پرستار تلقی شود، خصیصه ضروری او به‌ شمار می‌آید، اما می‌توان، همدلی و شکیبایی را در زمره وظایف انسانی یک پرستار سالمند قرار داد.

 

 

نکات مهم در نگهداری از سالمند ویلچری

پرستاری از سالمند ویلچری در منزل

مراقبت و نگهداری از سالمند اصول و شرایط خاص خود را دارد. پرستار سالمند ویلچری با در نظر گرفتن این نکات هم به خود و هم به فرد سالمندکمک می کند تا خدمت رسانی بهتری انجام گیرد.


1. حتما قبل از هر کاری ترمز ویلچر را چک کنید
با چک کردن ترمز ویلچر هم خود و هم سالمند عزیز را مطمئن می کنید. در صورت چک نکردن ترمز امکان بروز حادثه وجود دارد. زمانی که فرد را روی ویلچر قرار می دهید اگر فراموش کرده باشید ترمز ویلچر را بکشید و یا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید ممکن است با قرار دادن فرد بر روی ویلچر، صندلی چرخ دار به عقب رفته و سالمند بر روی زمین بی افتد. این چک کردن را در هنگام بلند کردن سالمند از روی ویلچر هم انجام دهید و ترمز یا قفل ویلچر را بزنید تا حرکت نکند و مشکلی برای فرد سالمند پیش نیاید.

2 . چرخ ها را مرتباً چک کنید.
اطمینان حاصل کنید که چرخ ها شل نیستند و به خوبی در جای خود نصب شده اند و یا لاستیک های آنها دارای سطح عاج دار است ، زیرا صاف بودن سطح لاستیک ها ممکن است بر میزان توانایی ترمز ویلچر تأثیر داشته باشد.

3.رمپ های صندلی چرخدار را نصب کنید.
نصب رمپ ویلچر به ورودی خانه سالمند تحت مراقبت، خود اولین قدم برای تطبیق محیط با صندلی چرخدار است. رمپ های صندلی چرخدار به سالمند ویلچری اجازه می دهد تا به راحتی وارد خانه خود شود و همچنین نصب آن آسان و برای همه در دسترس است. هنگام انتخاب رمپ ویلچر ، نیازهای شخصی فرد سالمند را مبنا ی تصمیمات خود قرار دهید.

4.از روغن برای چرخ های ویلچر استفاده کنید
شما با روغن کاری کردن چرخ های ویلچر انرژی کم تری را وارد می کنید زیرا روغن زدن به چرخ ها باعث می شود که به صورت روان تر ویلچر حرکت کند و انرژی کم تر را از شما می گیرد. ماه ی یک بار چرخ های ویلچر را روغن بزنید.

5 . کودکان را از ویلچر دور نگه دارید.
اجازه ندهید کودکان با ویلچر بازی کنند.استفاده از ویلچر به عنوان وسیله ی بازی و سرگرمی کودکان کاری بسیار خطرناک است.

6 .صندلی ویلچر را تمیز نگه دارید.
تمیز کردن مکرر صندلی ، بازوها(محل قرار گرفتن دست ها) و چرخ ها ، برای جلوگیری از شیوع میکروب ها و طولانی شدن عمر وسیله بسیار با اهمیت است.

 





:: بازدید از این مطلب : 244
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: